8 niezwykłych pomysłów

na wegetariański grill

Z czym kojarzy Ci się grill? Prawdopodobnie z kiełbasą, karkówką i całą masą mięsa, które w okresie letnim grillowane jest na większości balkonów i na każdej działce. Czas wreszcie odczarować grillowanie i pokazać, że weganie i wegetarianie też potrafią przyrządzić potrawy, które są pełne smaku. Wykorzystanie sezonowych warzyw, owoców i aromatycznych przypraw świetnie sprawdza się na grillu. Oto osiem pomysłów na dania wegetariańskie i wegańskie, które zachwycą Twoich gości podczas letniego spotkania.

Wegetariańskie szaszłyki – bez nich nie ma grilla!

Szaszłyki to jedno ze sztandarowych, grillowych dań i kojarzą się głównie z mięsem. Nikt musisz jednak przyrządzać ich koniecznie z kurczakiem czy wieprzowiną. Grillowane warzywa w takiej wersji smakować będą równie doskonale. Możesz też nieco urozmaicić szaszłykową ucztę i wykorzystać tempeh, tofu lub seitana, które świetnie sprawdzą się jako alternatywa dla mięsa. Na diecie wegetariańskiej dozwolony jest także ser halloumi, który na grilla nadaje się idealnie.

Jak przyrządzić szaszłyki na wege grill?

Wybierz ulubione warzywa i pokrój je na większe kawałki. Doskonale sprawdzi się tu cebula, papryka, cukinia i pieczarki. Możesz dodać także ziemniaki pokrojone w talarki. Tempeh zamarynuj w sosie sojowym z odrobiną octu (może to być ocet balsamiczny), czosnkiem i chili. Zostaw go na 30 minut, by przeszedł smakiem marynaty. Następnie warzywa i tempeh nadziej na wykałaczki do szaszłyków i grilluj przez około 10 minut z każdej strony.

Szaszłyki z warzyw i tempeh idealnie nadają się na wege grill!

Roladki z bakłażana na mały głód

Wege grill nie musi być tradycyjny. Nie chodzi w nim o to, by naśladować mięsne dania. Możesz puścić wodze fantazji i wykonać kilka naprawdę ciekawych, nietuzinkowych przepisów. Jednym z nich są faszerowane roladki z marynowanego bakłażana.

Jak przygotować marynowanego bakłażana?

  1. Odetnij kocówkę bakłażana i pokrój go wzdłuż w cienkie plastry. Nie mogą być jednak zbyt cienkie, gdyż mogą się rozerwać podczas faszerowania. Powinny mieć około centymetra grubości.
  2. Przygotuj marynatę. Sos sojowy wymieszaj z oliwą, posiekanym czosnkiem, pieprzem i odrobiną chili.
  3. Następnie posmaruj marynatą każdy plaster bakłażana z obu stron.
  4. Włóż plastry bakłażana do lodówki na godzinę (koniecznie pod przykryciem).
  5. Po wyjęciu z lodówki bakłażana podpiecz na grillu z obu stron. 10 minut na każdą stronę powinno wystarczyć, jednak wszystko zależy od grubości jego plastrów.
  6. Następnie nadziej bakłażana farszem i zawiń roladki, które zepnij wykałaczką.

Czym nafaszerować roladki z bakłażana?

Na wegetariańskiego grilla możesz przygotować nadzienie z serem feta, szpinakiem i czosnkiem. Z kolei na wegańskiego grilla zrób nadzienie z orzechów lub nasion z dodatkiem suszonych pomidorów. Zawiń farsz w cienko pokrojone plastry bakłażana i grilluj je Główną gwiazdą będzie jednak bakłażan marynowany.

Takie dania z grilla to całe mnóstwo smaku. Chociażby dla nich warto przygotować grill wegetariański.

Grillowane boczniaki

Boczniak to jeden z najpopularniejszych zamienników mięsa. Często używa się go chociażby do przygotowania flaczków w wersji wegańskiej i wegetariańskiej. Mimo, że grzyb ten nie zawiera dużych ilości białka, jest wartościowym elementem zbilansowanej diety. Posiada dużo składników mineralnych i witamin.[1] Dlatego koniecznie musisz poznać smak grillowanych boczniaków!

Jak przygotować boczniaki z grilla?

Przygotowanie boczniaków z grilla jest bardzo proste. Wystarczy odpowiednia marynata. A tych masz wiele do wyboru. My bardzo lubimy boczniaki z oliwą, czosnkiem, musztardą i miodem. Jednak możesz zamarynować je także w sosie sojowym z odrobiną soku z limonki, chili i cukrem.

Niezależnie od tego, jaką marynatę wybierzesz, pamiętaj by boczniaki leżały w niej co najmniej piętnaście minut. Grzyby szybko wchłaniają smaki, więc długie marynowanie nie jest konieczne. Zamarynowane boczniaki grilluj przez 3-4 minuty z każdej strony, aż zobaczysz, że się zarumieniły. Większe grzyby mogą wymagać dłuższego grillowania.

Grillowane ziemniaki

Bez względu na to czy planujesz grill wegetariański grill czy zapraszasz również miłośników mięsa, grillowane ziemniaki to absolutny must have! Mimo, że jest to bardzo proste danie, z pewnością każdy doceni jego smak. Bo czy znasz coś równie pysznego jak ziemniaczki prosto z żaru? Nam od razu kojarzą się ze smakowitym posiłkiem. Oczywiście, przygotowując ziemniaczki na grilla możesz trochę zaszaleć. Postaw nie tylko na zwyczajne ziemniaki, ale wybierz też ziemniaki słodkie i fioletowe. Ich smaki z pewnością zaskoczą Twoich gości.

Jak przygotować ziemniaki prosto z żaru?

Umyj każdego ziemniaka dokładnie z osobna i owiń je folią aluminiową. Następnie ułóż je w węglu na grillu i piecz do miękkości. W zależności od wielkości ziemniaków może to zająć od 15 minut do nawet pół godziny. Ziemniaki podawaj z boczniakami lub roladkami z bakłażana. Możesz oczywiście zajadać je same, bo tak też smakują fantastycznie!

Grillowany ser halloumi

Wegetariański grill rządzi się trochę innymi prawami, niż grill wegański. Możesz w nim wykorzystać grillowane sery, na przykład halloumi. Sam świetnie smakuje po grillowaniu, jednak jest też idealnym dodatkiem do sałatek czy wegetariańskich burgerów.

Jak przygotować grillowane hallumi?

Potrzebujesz do tego kostkę sera, który pokrój na większe kawałki. Możesz położyć go bez żadnych przypraw na grillu. Jeśli chcesz jednak podkręcić jego smak, skrop go oliwą z oliwek i posyp płatkami chili. Nie polecamy marynowania halloumi w sosie sojowym. Jest on dość słony sam w sobie, dlatego nie warto dodawać do niego słonych przypraw. Ser grilluj po dwie minuty z każdej ze stron. Takie dania z grilla nie są może zbyt skomplikowane, jednak z całą pewnością są naprawdę pyszne.

A może… grillowane owoce?

Lato to czas owoców, a szczególnie popularny jest w tym czasie arbuz. Nie ma drugiego równie orzeźwiającego, słodkiego i soczystego owocu. Wbrew pozorom nie musisz jednak zajadać go wyłącznie na surowo. Będzie smakować doskonale również z grilla. O tak, warzywa to nie wszystko, co możesz wrzucić na grill. Owoce także się sprawdzą. Możesz podać je gościom jako przystawkę lub wykorzystać do sałatki warzywno-owocowej.

Pięknie podane grillowane owoce uświetnią każde wegetariańskie grillowanie

Jak przygotować arbuza z grilla?

Kawałki arbuza możesz grillować bez dodatków bądź też posmarować go mieszanką soku z cytryny z miodem. Dzięki temu owoc nabierze pięknych kolorów. Kawałki o grubości dwóch centymetrów grilluj z dwóch stron, aż owoc się zarumieni. Uważaj jednak, by się nie spalił, zwłaszcza jeśli używasz marynaty z miodem. Podaj arbuza na półmisku i posyp go posiekaną świeżą miętą. To dopiero pomysł na oryginalny wegetariański grill!

Sałatka z grillowanych warzyw

Wegetariańskie dania mogą być naprawdę pyszne w sezonie letnim. Grill pozwala wynieść je na wyższy poziom. Tak jest chociażby ze zwykłą sałatką z grillowanych warzyw. Jeśli przygotowujesz grilla dla wegetarian, przygotuj ją koniecznie.

Jak przygotować sałatkę z grillowanych warzyw?

Przydadzą Ci się: grillowana cykoria i papryka, suszone pomidory lub pomidorki koktajlowe, cukinia i czosnek. Wszystkie te warzywa warto wymieszać z rukolą, porwaną sałatą lodową bądź świeżym szpinakiem. Do tego koniecznie zrób odświeżający dressing jogurtowo-miętowy.

Jak przygotować dressing jogurtowo-miętowy?

  1. 200 mililitrów jogurtu (możesz użyć wegańskiego) wymieszaj z dwoma łyżeczkami soku z cytryny i oliwy.
  2. Dodaj szczyptę soli i pieprzu, a także pęczek mięty, posiekanej bardzo drobno.
  3. Sałatkę skrop dressingiem przed podaniem, bezpośrednio na talerzu.
  4. Możesz dodać do niej również grillowanego arbuza, o którym pisaliśmy wyżej.
  5. Całość będzie smakować doskonale z grzankami upieczonymi na grillu.

Faszerowane pieczarki z grilla

Jeśli masz duże pieczarki portobello, teraz możesz wykorzystać je do przyrządzenia pysznego dania. Polecamy nafaszerować je pysznościami i wrzucić na grilla. Takie dania bezmięsne z pewnością zasmakują także mięsożercom, więc możesz zrobić większą porcję.

Jak przygotować pieczarki z grilla?

Istnieją dwa super przepisy na to danie. Możesz pójść w stronę tradycyjną i przygotować farsz z wege „mięsa mielonego”. Użyj do niego gotowego roślinnego mięsa mielonego (dodaj do niego cebulkę i czosnek) bądź też przygotuj takie wege „mięso” samodzielnie.

Jak zrobić wege „mięso mielone” z tofu?

  1. Kostkę tofu wymieszaj z łyżeczką ostrej papryki, taką samą ilością papryki wędzonej, i majeranku oraz szczyptą kminku.
  2. Dodaj sól i pieprz, dwie łyżeczki płatków drożdżowych oraz trzy łyżki sosu sojowego.
  3. Wszystko dokładnie wymieszaj i upiecz w temperaturze 160 stopni. 20 minut w zupełności wystarczy. Osiągniesz lekko chrupiącą skórkę i mnóstwo smaku.
  4. Takim tofu z dodatkiem cebuli i czosnku, nadziej pieczarki.
  5. Możesz posypać je serem lub serem wegańskim. Pieczarki ułóż na grillu i trzymaj je przez około 15 minut.

Stek z kapusty – w sam raz na grillowany obiad

Steki z kapusty przygotujesz w domu, na patelni grillowej lub w piekarniku. Jeśli jednak akurat przygotowujesz grilla ze znajomymi, na którym roślinna kuchnia rządzi, koniecznie przygotuj go na obiad dla swoich bliskich. Potrzebujesz do tego główki kapusty, a także kilku składników do przygotowania marynaty, by wyciągnąć z tego warzywa jak najwięcej smaku i słodyczy. Zacznij właśnie od niej. Wlej trzy łyżki oliwy i tyle samo sosu sojowego do miseczki, dodaj dwie łyżeczki brązowego cukru i mieszaj tak długo, aż zobaczysz, że cukier się rozpuścił. Teraz jeszcze szczypta przypraw. Możesz dodać do marynaty granulowany czosnek, paprykę wędzona, zioła prowansalskie – cokolwiek lubisz.

Teraz czas na krojenie kapusty! Potrzebujesz plastrów o grubości maksymalnie dwóch centymetrów. Dlatego najpierw przekrój głąb na pół, a później wykrawaj z obu połówek pożądane steki. Możesz oprószyć je solą i pieprzem, jednak nie jest to konieczne, gdyż sama marynata ma sos sojowy. Posmaruj nią kapustę z obu stron i…wrzuć na rozgrzany ruszt! 10-15 minut z każdej strony wystarczy, by warzywo było miękkie, a jednocześnie nieziemsko przypieczone. Zajadaj koniecznie z ulubionym sosem, na przykład jogurtowo-czosnkowym. I oczywiście ziemniaczkami z grilla.

Żeberka z tempehu – tradycyjny grill w roślinnej odsłonie

Nie trzeba jeść mięsa, by zajadać się takimi pysznościami, jak żeberka. Te jednak nie mają w sobie ani grama mięsa, za to mnóstwo białka i smaku! Tempeh to doskonała alternatywa dla tofu, za którym nie wszyscy wegetarianie i weganie przepadają. Przygotuj więc opakowanie tempehu i kilka składników na genialną marynatę. Powinno się w niej znaleźć mnóstwo pomidorów, musztarda, ocet balsamiczny, czosnek i ostra papryka.

Jak zrobić marynatę do tempehu?

Puszkę pomidorów lub kilka sparzonych i zblendowaych na gładko świeżych pomidorów umieść w szklanej misce. Dodaj dwie łyżeczki musztardy, odrobinę octu balsamicznego, dwa ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę i dwie łyżeczki ostrej papryki. Możesz też dodać chili w płatkach, choć wtedy marynata będzie miała więcej mocy. Wymieszaj całość.

Pokrój tempeh w słupki. Powinny mieć 1,5 centymetra szerokości. A teraz czas na marynowanie. Tempeh ułóż na patelni, zalej marynatą i gotuj przez godzinę na średnim ogniu. Ma lekko „pyrkać”, by sos zgęstniał, ale całość się nie przypaliła. Gęsty sos przełóż do pojemniczka razem z tempehem. Następnie wrzuć go na grill, by przypiec go i nadać mu tego wyjątkowego, dymnego smaku. Całość polej sosem i podawaj z tym, co lubisz najbardziej!

Jak grill, to i burger!

Jeśli masz zamiar grillować ze swoimi bliskimi, prawdopodobnie od razu przyszedł Ci do głowy pyszny burger. I nic dziwnego – to jeden z najbardziej grillowych posiłków, który idealnie pasuje do ziemniaczków i świeżych warzyw. Możesz przygotować go na wiele sposobów, jednak naszym ulubionym jest burger z marynowanym tofu! Jak przygotować marynatę?

Marynata do tofu z grilla!

Możesz zastosować przeróżne marynaty do tofu i zajadać tego burgera tak, jak lubisz. My jednak proponujemy sprawdzony przepis. Wykorzystaj do tego:

  • Dwie łyżki koncentratu pomidorowego
  • Ząbek czosnku (przeciśnięty przez praskę)
  • Dwie łyżki sosu sojowego
  • Łyżeczka octu ryżowego
  • Łyżka płatków drożdżowych
  • Łyżeczka ostrej papryki

Całość wymieszaj dokładnie i zanurz tofu przekrojone na pół. Marynuj przez co najmniej godzinę w lodówce, jeśli masz możliwość pozostaw tofu w marynacie na całą noc.

Czas na grillowanie

Teraz wystarczy wrzucić tofu na grill i przez kilka minut piec z jednej i drugiej strony. Zgrilluj również bułki przekrojone na pół. Dodaj sojonez/majonez lub inny sos, sałatę, pomidora, ogórka konserwowego lub kiszonego, ser bądź ser wegański i oczywiście tofu. Będzie naprawdę pysznie.

Tak przygotowane dania z grilla naprawdę zachwycą każdego – niezależnie od tego, czy Twoi goście są weganami, wegetarianami, czy też spożywają mięso.

 

[1]https://dietetycy.org.pl/boczniaki-shitake-mun-wartosc-odzywcza-i-wlasciwosci-prozdrowotne/